Podczas tworzenia nowego szablonu do naszego newslettera często napotykamy wiele przeciwności. A to grafika za duża, a to logo niewymiarowe i wiele wiele innych.
Jednak największym, a zarazem zupełnie podstawowym wyzwaniem jakie czeka na nas już na samym początku – przed rozpoczęciem – pracy nad szablonem jest ustalenie jego podstawowej szerokości.
Spis treści:
Ułatwienie życia naszym czytelnikom
Powodów jest kilka… Pierwszym powodem, dla którego powinniśmy zwrócić uwagę na ten właśnie aspekt jest ułatwienie życia naszym czytelnikom. Jeżeli zaprojektujemy zbyt szeroki szablon to niektórzy będą musieli przesuwać ekran, by zobaczyć co jest dalej.
Z własnego doświadczenia wiem, że scrollowanie boczne jest najgorszą rzeczą jaką możemy zrobić naszym subskrybentom. Zawsze gdy wchodzę na stronę lub dostaję maila, w którym treść nie mieści się na moim monitorze dostaję białej gorączki…
Nie męcz swoich czytelników i nie dostarczaj im takich emocji. Zaprojektuj szablon, tak by nie musieli się męczyć podczas czytania e-maili od Ciebie.
Szerokie wiadomości mogą zostać przesunięci do spamu
Drugim powodem, który wręcz zmusza do pochylenia się nad tematem szerokości maila jest fakt, że wysyłając zbyt szerokie wiadomości możemy zostać przesunięci do folderu spam.
Nie miałem okazji sprawdzić tej informacji, ale gdzieś czytałem, że wysyłając bardzo szerokie e-maile na skrzynki pocztowe google możemy zostać przeniesieni do folderu spam.
Nie wiem na ile ta informacja jest wiarygodna, ale argument jaki został użyty w tamtym artykule wydaje się być sensownym. Mianowicie, google po otwarciu wiadomości wyświetla po prawej stronie reklamy kontekstowe.
Prawdopodobnie użycie zbyt dużej szerokości maila, a co za tym idzie przesunięcie reklam poza obszar widzenia czytelnika powoduje uznanie naszej wiadomości za SPAM. Musisz przyznać, że brzmi to dość wiarygodnie 🙂
Jaka jest najlepsza szerokość dla wiadomości e-mail?
Wszystko zależy od rozdzielczości monitora jakiej używają Twoi subskrybenci. Jak pokazują badania w znacznej większości są to szerokości 1024 lub większe.
Dzięki tej informacji możesz określić jaka wiadomość poprawnie wyświetli się na ich ekranie.
Musisz jednak pamiętać, że wiele osób korzysta z klientów pocztowych na stronach dostawców gdzie poza wiadomością wyświetlany jest również panel boczny i wiele innych bajerów, które zmniejszają nasze pole manewru.
Standardy wiadomości Email
Większość wiadomości jakie trafiają do mojej skrzynki to wiadomości o szerokości około 600-700px. Myślę, że właśnie taką szerokość można uznać za swego rodzaju standard.
Użycie właśnie takich wymiarów podczas projektowania naszego szablonu gwarantuje nam poprawne wyświetlanie u praktycznie wszystkich naszych subskrybentów. Wiadomość powinna wyświetlać się poprawnie nawet i u tych osób, które korzystają z nieco mniejszej rozdzielczości ekranu.
Postęp technologi i coraz większe rozdzielczości monitora dostępne są dla przeciętnego Kowalskiego pozwalają na projektowanie szablonów o coraz większych szerokościach.
Wydaje mi się, że bezpiecznym zabiegiem będzie użycie w wiadomości nawet i szerokości 800px lub nieco więcej. Oczywiście wiąże się z tym pewne ryzyko „złego” wyświetlana u osób z mniejszą rozdzielczością, ale na szczęście odsetek takich osób z każdą chwilą maleje.
Kilka uwag
Czas na kilka uwag z życia wziętych. Zazwyczaj, gdy zaczynam projektować nowy szablon wiadomości zaczynam od szerokości 600px. Jest to mój punkt wyjściowy, ponieważ bardzo często podczas pracy nad nowym szablonem wpadam na jakąś fajną koncepcję, która wymaga poszerzenia pola e-maila.
Dzięki rozpoczęciu pracy od 600px kończę pracę z szablonem o szerokości 650-680px, więc mogę być spokojny o poprawne wyświetlanie wiadomości.
Niestety 600-700px szerokości to często zbyt mało miejsca dla zmieszczenia wszystkich naszych pomysłów. Warto wtedy zastanowić się nad tym, czy zwiększyć szerokość ryzykując niepoprawnym wyświetlaniem, czy może lepiej zrezygnować z niektórych elementów i spać spokojnie…